carinag.blogg.se

SKILLNAD PÅ FOLK OCH FOLK!!

En liten "dagens tanke".
Jag undrar vad som gör att den yngre generationen inte alls tänker i samma banor som den äldre.
När jag växte upp så var det absolut tabu att snäsa åt andra människor. Och om man gjorde det någon gång så hände det väl i så fall mest på gårdarna bland andra barn som lekte. Men man skulle ju aldrig våga göra det mot föräldrar eller andra äldre. Jag vet, det är ljusår mellan de olika generationerna.
Jag har försökt lära mina barn att inte ta ut sin frustration eller irritation över andra i sin omgivning. Ibland kan det säkert vara svårt, men jag tror faktiskt inte de någon gång gjort det ... såvida inte andra varit "dumma" först. Sen har jag självklart ingen aning om vad som sagts när inte jag varit i närheten.

Däremot kan jag vara ganska känslig mot sådant. Jag vill inte bli bemött på ett sätt som jag själv inte skulle bemöta. Jag kan ha en dålig dag, men låter det inte gå ut över nära och kära ... och räknar ganska kallt med att de inte låter sin dåliga dag gå ut över mig.

Men i dagens läge tycker jag många yngre låter dåliga humörssvägningar gå ut över fel personer. Och jag kan inte annat än att sucka och tycka att en del inte kan bete sig.
Det är alltså skillnad på folk och folk.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Vän till din mellersta son!
skriven :

Även fast jag nu tillhör den "yngre generationen" så håller jag faktiskt med dig.
Nu är det ju kanske som så att jag i nu läget absolut INTE kan snäsa eller något, för då får jag bara det emot mig sedan.
Men jag tror ändå inte att jag har gjort det. Vill inte säga aldrig med tanke på att jag inte riktigt kunde behärska mig själv förr och inte heller kommer ihåg exakt allt när jag blir riktigt förbannad eller så. Men jag har aldrig snäst ut någon för att jag haft en dålig dag, för då har jag hellre satt mig i min ensamhet. :) Mycket bättre :)

Svar: Det är en sund och bra inställning.Tack för att du delar med dig. :)
Carina G.