carinag.blogg.se

BOKTIPSET V. 9

Onsdag och jag har hittat en bok som jag inte läst på många år. Jag vet ärligt inte om jag skulle gilla den idag. Men det jag minns av boken så fullkomligt älskade jag den då ... för många år sen. Detta är faktiskt en sann historia. Åtminstone till en viss del eftersom inte riktigt allt har kunnat förklaras.

Boken heter "Solens dotter" och handlar om  Hatshepsut som var en farao i Egypten. Hon skall ha regerat mellan 1479 och 1457 f.Kr. Boken börjar där Hatshepsut är en liten flicka och man får följa hennes spännande liv, där hon var en viljestark flicka ... som sedan blev en ännu mer viljestark ung kvinna. Hatshepsut gifte sig med sin halvbror, som egentligen skulle bli den nästa tronarvingen. Men eftersom han var en riktig latmask, togs tronen istället över av just Hatshepsut.
Detta är, eller åtminstone var, en riktigt bra bok. Kanske ni också kommer att tycka det om ni väljer att läsa den.

Efter detta lilla boktips tänker jag nu krypa ner under täcket och snarka gott. Hoppas ni haft en mysig kväll och att ni får en god natts sömn.

Godnatt och sov gott alla.



... Hatshepsuts tempel i verkligheten ...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: