carinag.blogg.se

POJKEN I RANDIG PYJAMAS!!

Eftersom det varit lite dåligt här nu ett par dagar så har det inte blivit så mycket glättigt här på bloggen heller. Det var ju nästan så att jag till och med missade att det är Måndag idag och filmtipset skall ju så klart upp. Men det är inte så att jag känner mig superpigg så då tänkte jag att jag fortsätter i samma anda i filmens värld. :) :) 

Den här filmen introducerades för mig av Teddy för flera år sedan, som tyckte filmen var riktigt bra. Och det är den säkert om man gillar den typen av film. Själv kan jag inte påstå att jag gillar dessa filmer. Och ofta är det inte ens ett bra slut på de.
Men jag tycker att historien över andra världskriget och förföljelsen av judar är något som inte får glömmas, något vi är skyldiga att föra vidare så det inte glöms bort hur tusentals människor fick offra livet.

Filmen handlar om pojken Bruno som lär känna en judisk pojke i samma ålder. En djup vänskap uppstår mellan dessa små liv, utan att de förstår att den judiska pojken en dag skall mista livet och Brunos pappa är en av de som skall se till att det händer.

Filmen är riktigt gripande och så klart värd att se. Ett litet varningens tecken bara. Har ni inte sett den och är väldigt känsliga för människoöden, så föreslår jag att ni inte tittar på den precis innan sänggång. Jag gjorde det ...... och sov inte mycket den natten kan jag säga. Den berör så mycket att jag grät långt efter filmens slut.

Med detta säger jag godnatt. Här har ni ......
"Pojken i randig pyjamas"


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: