carinag.blogg.se

BOKTIPSET V. 46

Tänk er att leva 30000 år tillbaka och befinna er i en istid. Det är förloppet i veckans boktips. Denna bok, mina vänner, måste läsas, vare sig man är en bokmal eller inte. När man ser bokomslaget så ser den inget vidare bra ut. Och läser man handlingen bak i boken, låter den allt annat än spännande. Men jag kan med handen på hjärtat säga att börjar man läsa den går det inte att sluta.
Jag pratar om "Grottbjörnens folk".

Boken handlar om Ayla som förlorar sin mamma, ja alla sina närmaste, i en jordbävning. Hon tas om hand av en grupp neandertalare. På ren svenska skulle jag vilja säga ett mellanting mellan människa och apa som pratar teckenspråk. hahaha
Och på tal om teckenspråk. Boken har även blivit filmatiserad. Men där var det tvärtom. Jag blev grymt besviken, eftersom halva filmen går åt till att teckna till varandra, på något sätt skall man försöka klura ut deras känslor på ett annat sätt. Så jag kan inte annat än säga; håll er till boken.

I alla fall. Detta är historien om Ayal. Och har ni inte läst den så gör det. Den är riktigt, riktigt bra. Och än en gång, låt er inte luras av omslaget.


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: