carinag.blogg.se

HÄLSOSAMT??!!

 

Är det (o)hälsosamt att röka? Dum fråga, eller hur?


Ja, jag är ju rökare. Och jag om någon vet hur farligt det faktiskt är. Precis som med allt annat beroendeframkallande så är det supersvårt att sluta. En del säger "det är bara att lägga cigaretten". Men nej, riktigt så enkelt är det faktiskt inte.

Som rökare ljuger man ofta, speciellt för sig själv. Jag har otaliga gånger sagt, både till andra, och till mig själv, att jag inte vill sluta, att jag tycker om att ta en cigarett när jag sitter i sällskap med andra. Och lika ofta har jag sagt att rökare är mer sociala. Men skall vi nu vara riktigt ärliga så är väl rökfria personer precis lika sociala. Det är bara en ursäkt till att fortsätta.

Vindarna har vänt en hel del. Numera är de flesta i "sällskapet" rökfria. Dessa människor följer inte längre strömmen.

Faktum är att jag vill sluta röka, vilket jag också har gjort flera gånger. Men varje gång har jag åkt dit igen. Svaghet? Dålig karaktär? Lathet? Eller kanske är det en blandning av alla tre som gör att jag misslyckats.
Tror jag provat de flesta hjälpmedel som finns. Det har varit allt från enklaste tuggummit till akupunktur. Och det är klart, det mesta funkar ju. Men man måste ändå ha karaktär att hålla sig borta när begäret sätter in. Varje gång har jag haft någon anledning till att börja igen. 

Det senaste har ju slagit igenom stort, el-cigaretten. En cigarett som faktiskt har både "glöd" och "rök". Och visst har jag även provat det, gör det fortfarande mellan varven. Med el-ciggen har det ofta varit att jag "glömt" att ladda den. Och vad har hänt då? Ja, med tanke på att jag fortfarande röker, är det inte svårt att förstå svaret.

Men vet ni vad? Jag ger inte upp. En vacker dag kommer jag att vara rökfri.


 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Teddy
skriven :

Likt förbannat så var det jag som hjälpte dig o sätta tobaken i blöt igår!! Hahah xD

Svar: Hahahaha. Tack Teddy, du är jättegullig. Men "en vacker dag". Det var inget vackert väder igår. hahaha
Carina G.

2 Bittis
skriven :

Präciiiiis , så är det .. vill inte sluta, det är mitt dilemma, min Familj klarar inte av det, säger dom .. försökte en gång, de bad mig börja igen .. vi kan väl kalla det att jag hade ett jämt Humör, förbannad jämt, ahha ..!

Svar: Hahaha, förstår vad du menar. Har haft samma problem här hemma, med humör och folk som tyckt jag skulle börja igen. :)
Carina G.