carinag.blogg.se

LSS!!

Jag är lite fundersam över hur vissa organisationer i olika kommuner fungerar. Som t.ex. LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Jag backar bandet lite och gör en snabb förklaring för er som inte redan vet. Och detta gör jag naturligtvis tillsammans med Beatrice
Beatrice har alltså en lättare utvecklingsstörning. Detta har gjort att vi fått extra insatser och hjälp genom åren där det har behövts.
Hon har t.ex haft ledsagare när hon var yngre och gick och simmade, för att hon inte klarade av bussturer och regler gällande stan och simhallen.
Hon hade även en stödfamilj tidigare och det är där jag blir så konfunderad.

Varje år har jag och Beatrice haft återkopplingsmöte med ansvarig handläggare på LSS. Och så plötsligt, för tre år sedan, fick vår handläggare förhinder och skickade en praktikant. Meningen med mötet var att det skulle beslutas om Beatrice fortfarande var i behov av stödfamilj.
Beatrice hade haft sin mormor som stödfamilj en helg i månaden, och en helg var hon där i egenskap av barnbarn. Det var en bra lösning eftersom Beatrice hade svårt att relatera till folk hon inte kände.
Plötsligt ändrades beslutet. Praktikanten ansåg att eftersom Beatrice hade så bra kontakt med sin mormor, och ibland gick upp där efter skolan för att få lite extra läxhjälp medan jag var på jobbet, så var hon inte längre i behov av någon stödfamilj.
Trots att vi överklagade flera gånger fick vi avslag.

Jag fattar inte grejen. Från början ville de ge oss stödfamiljsbiten för att jag behövde lite avlastning samtidigt som Beatrice också kunde behöva komma ifrån vardagsmiljön ibland. Och bara för att Beatrice och hennes mormor har en bra vardagskontakt så kan hon inte längre figurera som stödfamilj. Däremot kunde vi söka och få beviljad en annan stödfamilj.
Hur kan det vara bäst för en person med speciella behov? Att ta bort den invanda och familjära stödfamiljen och istället bevilja stödfamilj hos en vilt främmande familj? Ja, jag förstår inte hur de tänker.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Malin H
skriven :

Dessa myndigheter blir man inte klok på ibland. Men de viktigaste i det här sammanhanget är väl ändå att lyssna på vad Beatrice vill och vad som är bäst för henne. Hon måste ju känna sig trygg där hon är för tryggheten är ju otroligt viktig i sådana här situationer och det borde väl även LSS förstå. Så stå på er och ge inte upp i det här utan fortsätt kämpa på så att Beatice ska få ha sin mormor kvar som stödfamilj. Jag håller alla tummar jag kan för er.

Svar: Tack Malin.
Carina G.