carinag.blogg.se

TRADITIONER PÅ JULAFTON!!

Dagen igår var ganska hektisk, minst sagt. Då det var Dennis och Dessi som var värdparet så gjorde inte jag så väldigt mycket innan gästerna kom. Jag sprang mest och var "springflicka" och hoppade in där det behövdes. De gjorde ett storartat jobb och maten var supergod. Enda nackdelen var så klart att det var så mycket mat att jag inte åt allt och blev ändå så mätt att jag nästan hamnade i matkoma. :) 

När två familjer plötsligt skall slå sig samman så blir det alltid en del nya traditioner som kommer till. Det finns ju aldrig två familjer som gör sina firanden på exakt samma sätt. Och jag är helt för det. Det är nyttigt att bilda nya idéer och hitta på nya saker. I mitt fall igår var det en positiv sak att spela "julklappsspelet". Det är något vi aldrig gjort i min familj och jag tyckte det var hur kul som helst.
Men sen finns det så klart negativa saker också. När julklapparna skulle delas ut blev jag smått förvirrad och visste inte riktigt på vilket ben jag skulle stå när plötsligt julklapparna började öppnas och testas långt innan klapparna under granens delats ut. Jag hann knappt fotografera, hörde mellan varven inte vad Beatrice läste upp för namn på klapparna och hann absolut inte med vad någon annan fick. Det är något jag inte är van vid, och skall jag vara ärlig vill jag nog inte vänja mig vid det heller. Jag tycker att man lägger ner alldeles för mycket pengar på julklappar och håller på med förberedelser inför julafton så himla långt innan att jag vill bevara sammanhållningen, gemenskapen, pratet med varandra lite längre på självaste julafton. De bitarna saknade jag.
När allt var utdelat hade jag ingen susning om vad folk fått, vad de tyckte eller hur det gått för Beatrice med julklappsutdelningen, för att ta några exempel.
Så nej, det fanns inte mycket av traditionen när Dennis växte upp som fanns med igårkväll. :( 

Jag håller på att kika på gårdagens bilder, så det kommer upp lite mer under dagen. Men här kommer i alla fall ett litet axplock.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Pia
skriven :

Svårt att blanda olika tycken...hos oss får ingen öppna paket förren alla är utdelade;) respekt för tomten hihi

Svar: Det har varit så i både min och Affes familj också. Respekten är viktig. Hoppas du hade varit riktigt snäll det här året så du fick många paket av tomten. :) :)
Carina G.

2 Pia
skriven :

Jodå rätt så snäll men konstigt nog så hade barnen varit snällast..... Fattar ingenting?;)

Svar: hahaha, märkligt... :) :)
Carina G.