carinag.blogg.se

KUNDTJÄNST!!

 
 
Tänkte dela med mig av lite tankar som jag ofta hör andra personer sitta och beklaga sig över, när man ringer till något företags kundtjänst. 
Problemen kan vara många, köerna är för långa, personalen är nonchalanta, man får inte den service man vill ha. Och framför allt så får man inte alltid rätt och medhåll.

Jag minns så väl de problem vi hade på det företag jag själv arbetat på i många år.
Det var alltid någon kund som "väntat alldeles för länge i telefonkön", nästa kund som inte fick svar på sitt mail tillräckligt fort, och en hel del som ansåg att "informationen var för dålig". Ja, problemen var många och det var aldrig kundens fel.

Det är inte lätt för någon av parterna egentligen. Jag kan ju absolut förstå att man som kund blir irriterad om man får sitta långa stunder och vänta i en telefonkö när man har annat att göra.

Som personal sitter man ju inte precis och rullar tummarna. Men det är ju omöjligt att besvara två samtal samtidigt.  En kundtjänst brukar bestå av ganska många som sitter och svarar i telefon. Man kan dock inte vara lika många som svarar i telefon som det är kunder som ringer. Och beroende på kundens problem, så kan det ibland ta längre tid innan man kan lägga på luren och påbörja nästa samtal.

Ofta är det också kundtjänst som har hand om mailen. Får en kund inte tillräckligt snabbt svar, resulterar det ofta i fler mail från kunden, och t.o.m ett eller två telefonsamtal. Så innan personalen är klar med en o samma kund, kan två personer ha haft hand om samma ärende. Vilket också gör att det ibland tar längre tid.

Problemet med folk i dagens samhälle är att man är så stressad, allt skall hinnas göras på kortast möjliga tid. Så när det väl kommer till företag man är involverad i, så tar man inte reda på vilka regler som gäller, vad kan jag som kund göra för att slippa ringa till det här företaget osv. Jag är inget undantag.
Ni minns kanske mitt inlägg om irritationen när jag inte fick den hjälp jag ville ha på arbetsförmedlingen? Det är ett typiskt sådant fall. Jag hade kunnat ta reda på vad som gällde, och varför. Men istället blev jag irriterad över en bagatell. Nu är inte jag typen som ringer och skäller, som en hel del gjorde när jag satt på kundtjänst. Lite mer ödmjuk är jag. haha.

Men hade dessa kunder satt sig ner och funderat, så hade många av de sluppit ringa till oss. För trots att jag förstår kunderna och t.o.m håller med vissa, så är sanningen ändå den att många av kunderna själv felat från början. Därav de långa telefonköerna, och väldigt många mail som inte besvaras snabbt nog.

När man som kund ringer till ett företag och skäller ut personen som råkar svara på just det samtalet, inser man inte att man skäller på en helt random och okänd privatperson. Visst, hon sitter där för att svara i telefon och hjälpa kunden. Men det är dock inte hon som satt reglerna, varken företagets eller kundernas regler. Får man dessutom skäll från kund efter kund, dalar humöret och man gör ett sämre jobb. Det kan då ibland märkas så att nästa kund upplever personalen som nonchalant.

Vi borde lära oss hur man beter sig när man ringer till företag. Och kanske får vi också bättre hjälp av kundjänst om vi har större förståelse.

 

 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: