carinag.blogg.se

KÖR FÖRSIKTIGT!!

 
Tidigare idag när jag var på väg hem från stallet, råkade jag få syn på en bilist som inte var riktigt uppmärksam på trafiken.
Bilisten körde inte speciellt fort men höll ändå på att missa en tant som gick över gatan. Anledning: killen satt med en mobiltelefon i handen. Nu vet inte jag om han satt och skickade sms eller om han pratade i telefonen, men koncentrationen var dock inte på vägen.
Själv hade jag inte hunnit börja gå över gatan, men en annan person var som sagt på väg över när bilisten plötsligt tvärnitade. Hade han inte varit så snabb som han ändå var, hade värsta scenen inträffat mitt framför mina ögon.

Det fick mig att tänka på alla som inte är uppmärksamma. Folk som pratar i mobil, skickar sms, pratar med kompisar i bilen, sitter och fixar med radion eller cd-spelaren. Eller helt enkelt bara kör för fort.

När man kommer in i sådana diskussioner, säger folk ofta "men jag har kontroll över min bil".
Ja, det kanske de har, till en viss del. Tyvärr måste man ju även ibland ha lite kontroll på medtrafikenter, cyklister, gångtrafikanter. Även om det inte är mitt problem hur andra beter sig i trafiken, så blir det mitt om olyckan är framme och en annan bilist tappar kontrollen just där jag befinner mig.

Eller vad tycker ni? Visst måste vi hjälpas åt för att minska olyckorna?
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 JonteBoy
skriven :

Jag kan, med egna erfarenheter, absolut säga att vi måste hjälpas åt i trafiken. Plus att koncentrationen ALLTID skall finnas på vägen.
Jag har nämligen själv haft körkort, men efter ett kortare fängelsestraff blivit av med det. Jag var nämligen inte koncentrerad på vägen och krockade med en annan bil.
Personen i den bilen hade tur, han klarade sig med lindriga skador, och jag satt 4 månader i fängelse och får inte ta körkort igen förrän 2015.
Men det var det värsta i mitt liv och har bara en sak att säga; HÅLL ALDRIG PÅ MED NÅGOT ANNAT NÄR DU KÖR I TRAFIKEN!!
Jag sa också "Jag har kontroll" men vad hände?!
Nu har jag lärt mig min läxa och skulle aldrig i mitt liv säga om dem orden igen!
Men som sagt, det finns dem som säger det! Och om jag skall vara riktigt ärlig, så är dem riktiga idioter. Jag har själv varit en idiot som sagt! Så att dem orden kommer från hjärtat.

Svar: Tack för att du delade med dig Jonte.Det är så, det är lätt att vara efterklok. Synd bara att olyckan skall vara framme innan vi inser hur fel vi har.
Skönt ändå att det inte blev allvarligare skador.
Carina G.

2 Dessi
skriven :

Detta inlägg borde Dennis läsa. Jag blir så arg när han är helt inne i sin mobil, när han kör.

Svar: Jag förstår dig Dessi, det blir jag med. Ni kanske skulle ha en regel att han måste lämna telefonen till dig innan du sätter dig i bilen? Han har ju trots allt inte bara sig själv att tänka på.
Carina G.