carinag.blogg.se

IRRITERAD!!

 
 
Tycker jag har fått superbra hjälp från alla berörda myndigheter när det kommer till min arbetslöshet. Jag har visserligen inte fått något arbete än. Men myndigheterna har funnits där, svarat på frågor på bästa sätt och stöttat och peppat mig när det känts jobbigt.

Men nu känner jag mig väldigt irriterad. Är jag bara en siffra i högen? En statistik?

Jag har, sedan jag blev arbetslös, haft kontakt med trygghetsrådet. Jag gillar verkligen min handläggare där. Han kan naturligtvis inte ge mig ett arbete. Men han peppar, kommer med goda råd och finns där för mig när jag än behöver någon att bolla med eller bara få prata av mig. Han coachar mig på bästa sätt.

Nu hittade jag på en av alla bemanningsföretag en annons om att man kunde få en personlig coach hos de, som hjälpte till både med cv och personligt brev. Men även att man blev registrerad hos de, och gick på intervjuer när bemanningsföretaget fick in tjänster som skulle passa för det man var intresserad av. Den här coachen skulle man träffa en gång/vecka.
Men för att bli aktuell, så var man tvungen att ha arbetsförmedlingens godkännande.
Aha, tänkte jag. Visserligen har jag ju en toppencoach. Men om jag får en coach på bemanningsföretaget också, så har jag ju plötsligt fått in en fot på stället där en massa jobb kommer in.
Så jag tog kontakt med min handläggare på arbetsförmedlingen och förklarade varför jag var intresserad av ytterligare en coach, och menade att det är ju en stor fördel om jag får in foten där. Kanske har jag då lättare för att få ett jobb därifrån, om jag redan befinner mig där.
Döm om min förvåning när han säger att jag inte har varit arbetslös tillräckligt länge för att ha rätt till en coach som arbetsförmedlingen godkänner.

Vad är det för idiotiska regler?
Om man nu som arbetslös verkligen vill ha ett jobb, och försöker hitta olika lösningar för att detta skall ske. Så säger arbetsförmedlingen nej.

Men kallelser för nya handlingsplaner och andra möten kan de skicka ut.
Så just nu är jag riktigt tjurig och arg!!!!!!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Malin H
skriven :

Jag förstår du är arg och irriterad när du får ett sånt svar från AF. Och jag blir väldigt fundersam för jag undrar hur lång tid ska man behöva vara arbetslös innan man får ett godkännande från af, borde inte dom var stöttande och hjälpsamma om man hittar en sån möjlighet där man har chansen till att få ett jobb. De där låter ju helt galet hur dom kan säga nej till en sån möjlighet måste jag säga. Man kan nästan få den känslan av att dom inte vill du ska få ett jobb och de är ju så fel som de kan vara, af är ju till för att hjälpa till så att du får ett jobb. Be om att få prata med någon annan där på af och ifrågasätt de hela och fråga vad de är för regler som gäller egentligen vid såna här tillfällen. Ge inte upp för denna möjlighet nu och du vet jag finns här och stöttar om du behöver någon att prata med.

Svar: Tack Malin. Har fått till ett möte med de nästa vecka. Får se om jag kan få de att ändra sig. Men jag har ju mina tvivel.
Carina G.

2 Teddy
skriven :

AF godkänner antagligen inte dig för att då måste de godkänna att du får mer i ersättning. Därför kommer dem antagligen inte att godkänna dig förrän du går in i faserna (försäkringskassan).
Dem vill att du skall få ett jobb.. men tills dess så vill dem inte betala ut så mycket ersättning till dig.

Svar: Tack för info. Det hjälper inte mitt humör precis. Du får sjunga för mig så kanske jag mår bättre. hihi.
Carina G.