carinag.blogg.se

I-LANDSPROBLEM??!!

 
Igår när jag och Teddy stod på Centralstationen och väntade på bussen, kom det fram en äldre dam med en "kopp" och ville ha en slant. Teddy slog bort handen och sa väldigt bestämt "nej". Själv tittade jag bort för en sekund, kände mig lite illa till mods.
Jag borde ju inte få den känslan. Precis som de flesta, så tittar jag också på nyheter och läser tidningar. Visst vet jag att det finns både tiggare och uteliggare. Dock har jag aldrig varit riktigt nära någon och är väl kanske lite naiv när jag tycker att sådant inte borde förekomma i ett I-land som Sverige, i ett land där det finns så många instanser som kan hjälpa.
Teddy var mycket mer upplyst än mig (tror jag). Han menade på att den här kvinnan inte var hemlös eller i andra sammanhang i akut behov av hjälp. Det finns ju hjälp att få om man verkligen vill ha det.

De gånger jag har hört talas om t.ex. uteliggare, har det ofta handlat om missbruk av olika slag. Och jag har ibland då funderat på om personerna inte velat ha hjälp av specifika anledningar, inte fått hjälp, eller bara struntat i det själv och låtit naturen ha sin gång. Jag kan vara helt ute och cykla nu, men nog borde det finnas hjälp att få om man verkligen vill. Eller?

Den här damen på Centralstationen såg inte ut till att tillhöra en missbrukande grupp. Hon var äldre, omkring 70-årsåldern och verkade enbart ledsen.
Även om Teddy sa att hon antagligen inte var hemlös kan jag inte låta bli att sitta här nu och fundera på henne.
Om hon nu skulle vara hemlös då? Vad händer med henne till vintern? Jag vet, vintern har precis varit här och hon verkade inte må fysiskt jättedåligt. Men och andra sidan kanske hon precis blivit hemlös. Vad händer då när det blir kallt igen om några månader? Eller om det blir riktigt ruskigt väder en dag?
Själv minns jag ju hur mycket jag frös igår när jag kom hem, det var ingen direkt värme. Men jag hade i alla fall någonstans att ta vägen, in i värmen igen efter att ha varit ute i kylan.

Sådana här incidenter får mig verkligen att fundera över mitt eget liv, och hur lyckligt lottad jag faktiskt är.
För trots arbetslösheten och kanske inte den bästa ekonomin, så har jag åtminstone tak över huvudet och mat på bordet. Vad kan man egentligen mer begära?
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Linn
skriven :

Ja han är lite snåll och så även på hans egna blogg. Hahah xD

Svar: Det är väl kanske så att han vet att det ändå inte hjälper. :) Tyckte så synd om tanten, men visste inte vad jag skulle göra.
Carina G.

2 JonteBoy
skriven :

Nej han e inte snåll han vet bara vad de är för nåt.

Svar: Det var ungefär så Teddy också sa när vi stod där. :)
Carina G.