carinag.blogg.se

HÅRDA ORD!!



Är hårda ord och kränkningar ok? Man kan ju tycka att det är en riktigt korkad fråga. Vem man än frågar, så blir svaret ett stort NEJ. 

Ändå sitter det hur många personer som helst bakom dataskärmarna varje dag och kränker. Det är ord som "så tjock du är", "du är alldeles för smal", "hur f...n kan du gå klädd så där", "du är fruktansvärt blåögd och naiv", "så blåst du är", och mycket, mycket mer. 
Jag har nu bara valt uttryck av det lite snällare måttet. Men likväl så är det kränkningar. 
Jag vet inte hur många gånger jag har reagerat på dessa kommentarer. Ibland har jag inte heller kunnat hålla mig utan varit tvungen att lägga en egen kommentar för att få folk att förstå att det inte är okej att skriva så. 
Till svar får man ofta "jag är bara ärlig och säger vad jag tycker", "vi har yttrandefrihet i Sverige", "Det är bara konkret kritik". Det absolut vanligaste svaret har dock varit "är man offentlig får man tåla det, annars får man sluta blogga". 

Visst måste man tåla att ibland bli synad i sömmarna av t.ex. media när man är offentlig. Men varför förstår inte folk att även en offentlig person faktiskt kan bli sårad? Jag tror ju inte någon av dessa personer skulle gå fram till en vilt främmande person och säga "så blåst du är". Och hur kan det vara konkret kritik att skriva "så tjock du är"?

När man pratar om konkret kritik, så skall kritiken handla om inlägget som just har skrivits av bloggaren. Och även om bloggaren själv har skrivit en åsikt i ett ämne, så kan ju inte den konkreta kritiken handla om personen. Man kan ha en annan åsikt i ett ämne, men inte om personen som ligger bakom den skrivna texten.

Jag fick frågan en gång om jag alltid håller med de bloggare jag följer. Och svaret är ju så klart nej. Naturligtvis har ju alla olika åsikter mellan varven, även om jag håller med bloggarna om mycket. Men jag väljer då att inte yttra mig alls. Jag anser ju att ett kommentarsfält skall gå i positiv anda. Men i gengäld så menar jag alltid det jag skriver, och det jag kommenterar handlar alltid om texten som skrivits, inget annat.
Visst kan man tycka olika. Men man måste välja hur man skriver. Varför inte bara börja med "jag tycker inte si eller så"? Det handlar inte om att smöra för personen i fråga, utan helt enkelt om vett och etikett.

Jag följer ett bloggpar som blev kända över en natt.
Båda har fått ta väldigt, väldigt mycket elakt. Trots deras unga år tycker jag de verkar starka och har båda fötterna på jorden.
Och här kan man verkligen säga att det går till personangrepp. För hur man kan tycka att en tjej, som har hennes vackra drag, kan likna en man, övergår mitt förstånd. Ändå är det precis det, bland allt annat elakt, som har skrivits till henne. Om det beror på den svenska avundsjukan eller annan bitterhet vet jag inte. Egentligen spelar det ingen roll varför det har skrivits och vad personen tycker. Jag är ganska övertygad om att "författaren" till de orden själv hade blivit jätteledsen om han/hon fått sådant kastat i ansiktet.
Det har även skrivits att hon har urusel klädsmak, har sne näsa, börjar bli plastig osv. När jag kommenterade detta så fick jag till svar att det var ju hennes egna ord, som hon själv sagt vid tillfälle. Spelar det någon roll vad hon själv sagt? Poängen är att det ändå är kränkande. Man kommenterar inte negativt till en annan persons utseende, det är riktigt dålig stil.
Även till honom har det skrivits elakt mellan varven. Sårande ord är ju som sagt aldrig okej, hur mycket de själv tror att de har rätt. Det är fortfarande hans liv och hans beslut hur han vill vara.
Jag tycker dock att båda två hanterat elakheterna väldigt bra. 

Men det finns ju andra personer som kanske inte klarar det och där kan följderna bli katastrofala.

Tycker att vi absolut borde skärpa oss med vad vi går ut och skriver till andra, okända människor. 



Bild lånad från annicaenglund.se



Bild lånad från marcelos.se




Bild lånad från marcelos.se
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 n
skriven :

Så jäkla bra skrivet Carina :-)

Svar: Tack n. Kändes bra att skriva det.
Carina G.

2 Malin H
skriven :

Så bra skrivet och jag håller med dig de är aldrig ok att slänga ur sig kränkande och nervärderande saker om någons utseende och allt vad de är folk slänger ur sig i kommentarerna.

Svar: Tack Malin. Tänk om alla hade kunnat tänka i de banorna.
Carina G.

3 JonteBoy
skriven :

Håller fullständigt med Carina G.

Svar: Tack Jonte. Alltid roligt att få positiva kommentarer.
Carina G.