carinag.blogg.se

JAG BLEV JAGAD AV GÄSS!!

De säger att en flickas största idol och bästa vän som liten är pappan. Och jag tror nog att det kan stämma. I mitt fall var det absolut så. Därför kommer veckans minna att handla om just det, en dag när jag som 9-åring blir "räddad" av min pappa.

På den tiden var mina föräldrar gifta, och vi bodde i ett litet gulligt hus i Näsbyholm utanför Skurup. Vi var ofta ute på små äventyr och körde lite här och där i den skånska landsbygden.
En speciell sommardag hade vi tagit bilen till Svaneholms slott. Jag har inte varit där på många, många år nu, så jag har ingen aning om hur det ser ut där idag. Men på den tiden var det ett riktigt magnifikt slott, med stora grönområden, plats för fikastunder och en riktigt stor lekplats. Och ja, det var så klart lekplatsen som var mitt favoritställe när vi väl var där. :) :) 
En sak till som var väldigt vanligt där var att där strövade mycket gäss. Urgulliga "små" pippifåglar kan man ju tycka. Men för mig kommer nog gäss alltid att vara förknippad med den där lilla extra rädslan att inte gå för nära. För just vid den här perioden fanns det även små bebisar. Japp, där gick en stolt mamma med alla sina små bebisar. hahaha
På väg till lekplatsen fick den lilla "tigermamman" syn på lilla mig, som bara precis skulle gå och gunga. Och som den beskyddande mamma hon var trodde hon så klart att jag skulle ta hennes ungar. Hon vände sig snabbt åt mitt håll och började springa mot mig. Jag fick bara på ett ögonblick erfara hur fort gäss faktiskt kan springa. MEEEN då hade hon ingen aning om att MIN PAPPA faktiskt också var väldigt snabb i svängarna. För när lilla jag började storskrika och sprang allt vad mina små fötter orkade med mot mamma och pappa, vände pappa sig snabbt mot mitt håll. Och medan han sprang kastade han av sig sin trätoffla och fullkomligt skjöt iväg tofflan mot gåsen som tvärstannade. Naturligtvis träffade tofflan inte gåsen, men kom tillräckligt nära för att gåsen skulle tvärvända och springa tillbaka till sina skyddslingar.

Än idag har jag väldigt stor respekt för gässfamiljerna, som ofta strövar omkring nere vid hamnen i vår stad. Och jag ser alltid till att hålla mig på så pass stort avstånd att det inte kan misstolkas om vart jag är på väg. :) :) 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: