carinag.blogg.se

ÅLDERSDISKRIMINERING!!

En färsk "dagens tanke".
I förmiddags när jag satt och sökte arbeten så satt jag och funderade på varför det finns så jättmånga jobb där det står att man skall vara i början av sin karriär eller rent av student.

Visst är det bra att det satsas på ungdomarna. Det är de som skall ta över efter oss lite äldre och det är bra att de kommer igång och får något att göra. Men vad händer då med den äldre generationen som haft oturen att bli arbetslösa?
Jag ifrågasatte det en dag när jag var på en rekryteringsträff och fick till svar att om en äldre person, som gått klart sin utbildning och är mitt inne i sitt arbetsliv får en sådan tjänst, 4 eller 5 timmar i veckan, kommer inte att stanna. En äldre person söker sig till en heltidstjänst, de klarar sig inte annars. Men ... det kan väl inte stämma helt och hållet tänker jag. För när ungdomen gått klart sin utbildning och inte längre behöver någon extrainkomst när de får sitt drömjobb, om nu det skulle ske, då kommer de också att sluta. Så varför kan inte företagen då istället välja att bara gå ut i annonsen med vilka timmar det gäller och att var och en själv får bestämma om de vill ta det arbetet?

Nej, jag tror mer på att det är att de VILL ha unga. De vill inte ha personer som är över 25-30. Varför skriver man annars "i början av karriären" som det står i många annonser? Dessutom är många av dessa tjänster heltidstjänster. Jag har svårt att förstå vad den äldre generationen har för fel och brister. Varför skulle inte en äldre klara av samma som den yngre? Tvärtom har ju faktiskt vi äldre en helt annan arbetslivserfarenhet. Den behöver inte nödvändigtvis vara bättre på något sätt ... men den är ju absolut inte sämre.

Ja, jag tycker då att det är rent upp åt väggarna att det skall vara sådan åldersdiskriminering.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: