carinag.blogg.se

EN TID ATT MINNAS!!

Nu när jag sitter här och funderar på olika saker, på personer som passerat revy, på folk som stannat kvar, på händelser i mitt liv, så finns det riktigt många minnen i mitt liv som verkligen har fastnat. Ett av de minnena tror jag aldrig jag nämnt här på bloggen någon gång.

För många år sedan flyttade min väninna upp till Stockholm, hon tog sitt pick och pack, sin dotter och bara drog. Ett järvt drag kan man ju tycka. Och säkerligen ett modigt sådant också. Vet inte om jag själv skulle vilja offra min hemstad.
Egentligen är det inte det historien handlar om, utan vad som sen hände. Vistelsen i Stockholm var inte som det borde och hon beslutade sig för att flytta tillbaka till Malmö igen. Och vi vet ju alla hur svårt det kan vara att få en lägenhet. Trots att vi då kanske inte umgicks eller pratades vid, var det en självklarhet för mig att finnas där. Hon ville tillbaka till Malmö, dottern skulle ju också in i en skola här nere igen, helst på samma ställe som innan de flyttade från Malmö.
Egentligen visste jag inte vad det skulle innebära att hysa ytterligare två personer. Ja, egentligen tre, då hennes son också kom och hälsade på ibland.

Innan väninnan ens satt på planet ner till malmö, stack jag och Affe iväg till myrorna och fick tag i en billig säng som placerades i TV-rummet, där även jag sov på den tiden. Sovrummen delades av så att ALLA barnen fick plats med sängar och egna små hörnor.
Det blev trångt. Men som jag alltid brukar säga, finns viljan så finns kraften.

Vi var två väldigt olika individer som inte alls var vana vid att leva på samma sätt. T.ex så lagade jag aldrig mat på kvällarna, då barnen åt i skolan och jag på jobb. Vi brukade bara käka lite kvällsmat tillsammans. Och väninnans familj åt alltid mat på kvällarna. Därför var valet självklart. Hon stod ALLTID för matlagningen, och jag stod ALLTID för diskningen. Det kunde inte bli bättre.
Och istället för att ge mig pengar för boendet, så var det hon som handlade hem all mat och fyllde kyl och frys med både det ena och det andra. Jo men visst, det slank även ner lite gott och blandat till helgerna. :) :) 
På kvällarna var det mycket TV-tittande och naturligtvis massa kaffe ...... och SIMS. Inte att förglömma. hahaha

Jag tror faktiskt att barnen också tyckte det var ett bra arrangemang. Vi ändrade inte om så jättemycket. Lite avskiljare till sovrummen, men annars såg det ut ungefär som vanligt.

Mycket kan man säga om både henne och mig. Men vi hade det trevligt tillsammans. Och även om vi var så olika som vi var, så fungerade det riktigt bra. Vi kompromissade om mycket, och i slutändan var vi alltid nöjda med utgången.

Jag vet inte varför minnet kom upp nu. Och även om vi inte umgås idag, så är det ändå ett minne värt att bevara.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 carola
skriven :

Det minnet plockar jag också fram ibland och det är bla en av orsakerna till att du alltid kommer att ha en stor plats i mitt hjärta. När nöden är som störst prövas vännerna :-) (det var några kilon sen bilden är tagen, ser ut som Bakken)

Svar: Mmmm, det är bakken. Hittade ingen när vi satt hemma och "dega". :)
Carina G.