carinag.blogg.se

BOKTIPSET V. 45


Jahapp. Då har vi kommit fram till veckans boktips.
Jag är ungefär likadan i bokens värld som i filmens. Jag älskar romantik och berättelser som verkligen berör. Men förutom det så har jag nog en stor förkärlek till självbiografier, historier som hänt, som sätter sig i själen. Ja, jag kan som sagt gråta mig igenom en hel bok om det vill sig riktigt illa ... eller väl.
Detta är en sådan bok, "Pojken som kallades DET". Jag grät mig igenom den och kunde för mitt liv inte förstå hur någon kunde vara så grym. Och fortfarande, några år senare, har jag rysningar när jag tänker tillbaka på bokens innehåll och förstår inte hur det kunde få hända.

Dave Pelzer är författaren till boken och den handlar om honom själv när han som litet barn, endast fyra år gammal, började misshandlas av sin mor. Hans mamma var psykiskt sjuk och alkoholiserad och plågade verkligen sin son på det mest grymma sätt man kan tänka sig. Hon slogs, puttade ner honom för trappan, tvingade honom att äta skämd mat, ja listan kan göras lång. Jag säger bara, har ni inte läst den så gör det.

Det finns även två efterföljare "pojken som inte fanns" och "pojken som överlevde". Visst är även dessa två böcker bra. Men jag vill nog påstå att ingen av de ens kommer i närheten av "pojken som kallades DET".

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Pia
skriven :

Har med läst den, ofattbart... Finns lite intervjuer på youtube med författaren bl.a. En från Oprah. Värt att titta på.

Svar: Jo, jag har sett de, väldigt intressanta. Kanske kan bli ett eget litet inlägg så småningom.
Carina G.

2 Vän till din mellersta son!
skriven :

Jag är beredd att hålla med dig om boken. Inte för att jag grät mig igenom hela, men jag blev väldigt berörd av visa delar.

Jag har dock inte läst de andra, men fick mig en fundering. Är alltid intresserad av nya böcker att läsa.


P.S. Kul att du börjat med boktips. Sen om det var för att jag sa det eller inte, spelar mindre roll. Men väldigt skoj att ha dessa stunder också. :) :)

Svar: Roligt att du tycker om boktipsen. Och jo, jag vill nog erkänna att du hade lite med det att göra. :)
Carina G.