carinag.blogg.se

MED ELLER UTAN KORT!!


Dagens samhälle, att inte ha kontanter i plånboken eller att visa kreditkortet när man handlar, plötsligt är man "rik". Ja, idag tänker nog många så. Man blir förvånad om någon betalar med kontanter, och har man inget bensinkort så lyfter folk på ögonbrynen. Nej, kanske inte du, din granne och säkerligen inte din mormor.
Men visst är det så, idag har de flesta av oss någon form av kreditkort eller betalkort.

Jag är, eller har varit, exakt likadan. För mig har det varit den mest naturliga sak i världen att leva med korten. Har aldrig kontanter på mig, handlar med kort, betalar ibland med kreditkort, tankar med kort.
Har något gått sönder har jag inte funderat på om det fanns pengar. Jag har helt enkelt bara gått till affären och handlat nytt, jag har ju haft mitt kreditkort.
Tyvärr växer också våra barn upp med dessa värderingar och utan en tanke på att allt detta faktiskt skall betalas. Och visst fungerar det, så länge man har en stadig inkomst. Men vad händer den dagen inkomsten inte kommer in som den skall? Ja, det fick jag ju som bekant erfara.

De säger att barnen skall lära av de vuxna. Lite skamsen måste jag nog erkänna att i mitt fall är det tvärtom, jag har lärt mig av mina barn.
Både Dennis och Teddy har sagt flera gånger till mig att man inte behöver alla dessa kort. Och efter att jag nu har kämpat flera månader med att få det att fungera, så tog Dennis saken i egna händer och började klippa.

Så igår rykte bensinkortet, Dennis hade fått nog. Tänk att det skall gå så långt innan man inser att man faktiskt inte behöver alla dessa kort. Och detta är bara början. :) 

Vad tror ni? Skulle inte Dennis platsa som programledare för "Lyxfällan"? hahaha



Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: