carinag.blogg.se

BOKTIPSET V. 49

Jag tycker inte det är likadant med böcker som med film. Vissa filmer finns det hur många uppföljare som helst. Och alla dessa serier gör ibland att det blir mer spännande.
Men när det gäller böcker är jag inte så förtjust i följetänger. Jag vill gärna ha ett avslut. Men ändå kommer det en och annan som faktiskt sätter sina spår.
En sådan serie är Angélique. Det är en fransk bok från början skriven i 17 eller 18 böcker. I ärlighetens namn måste jag säga att de 10 första böckerna är guld värd. Och trots att de första böckerna faktiskt är så gamla som 50 år, så är de absolut värda att läsa, det är böcker jag gärna skulle kunna tänka mig att läsa igen. Däremot kan jag inte säga att jag var så förtjust i resterande böcker. Visst kände jag att jag ville läsa de ändå, man ville ju ändå ha fortsättningen. Men de var inte alls hälften så bra som det första gänget. Man skulle nästan kunna tro att det var två olika författare. Men det är ju så att smaken är väldigt väldigt olika. Så det finns säkert de som älskat även den andra hälften av böckerna.

Böckerna handlar om Angélique och hennes strävan efter storhet. Hon landar vid hovet som hovdam till förnäma damer och klättrar därefter på pinnhålen för att själv bli stor.
Böckerna är fristående och kan i princip läsas hur som helst. Men det är trots allt ändå kul att läsa hur det egentligen startade. Och som sagt, börjar ni läsa dessa böcker kommer ni inte att bli besvikna ... inte på de första i alla fall. Och det naturliga valet är självfallet första boken Angélique - lilla markisinnan.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Pia
skriven :

Dom har jag med läst;)

Svar: Härligt. Jag gillade verkligen dessa böcker ... i alla fall hälften av de. :)
Carina G.