carinag.blogg.se

TANKAR!!

Som jag redan skrivit tidigare var vi på kyrkogården idag för att sänka ner Affes urna. Tankarna virvlade en hel del. Jag har aldrig varit med om det tidigare och visste egentligen ingenting om just den saken.
Det blev bara en liten ceremoni, där vaktmästaren kom med urnan och stod kvar medan den sänktes ner i jorden. Han frågade om det var någon av oss som ville sänka ner den, så det gjorde Dennis.
Efter det fick vi vara för oss själva en stund med tankar och lite prat mellan oss, innan en dam kom och fyllde på jord.
Urnan hade valts med omsorg av Dennis och Teddy, som valde en som gick ihop med kistan. Den var riktigt vacker. :) 

Visst var det jobbigt, men ändå inte riktigt så jobbigt som jag hade bävat för. Jag trodde att det skulle vara supertungt. Men på något sätt kändes det bra för att det var så fint runt omkring. Jag är övertygad om att hade Affe fått chansen att välja plats och prata med oss alla, hade han varit riktigt glad och uppskattat både platsen och urnan.
Jag var lite fundersam tidigare om valet var rätt och riktigt, kände väl lite att en minneslund kanske varit det bästa. Men idag kände jag bara en sådan glädje att jag faktiskt hade en plats att gå till. Så det var helt klart ett bra val av barnen.

Vi var inte så många som deltog på ceremonin. Och det kändes som en självklarhet att de som var med skulle vara det. Det var ju den närmaste familjen som bor här i Malmö, och på något sätt kändes det så sammansvetsat. Alla var delaktiga i något gemensamt.
Det är märkligt att man kan känna sig delaktig och sammansvetsad i en tragedi. Men det var precis vad jag kände där jag stod på kyrkogården, omgiven av Affes närmaste familj.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Bittis
skriven :

Vi sänkte oxå ner min Svärmors Urna för några År sen, Svärfar gick bort flera år tidigare o var begravd vid en liten Ort de bodde på, efter hans bortgång så sålde hon villan o flyttade närmre sin andra Son, där hon sen gick bort, så begravningen var på den Orten o Urnsättningen hade vi där Svärfar redan Låg .. det var samma cermoni som du beskriver, bara med de allra närmaste .. o sen Åkte vi o käkade Middag ute o fikade .. ja, det var en speciell händelse, men Fin .. Kram !

Svar: Ja, det var väldigt fint här med. Vi skildes visserligen utanför kyrkan. Men det var ändå något fint och gemensamt man hade tillsammans där ett tag. :)
Carina G.