carinag.blogg.se

ARBETSLÖS ...... ELLER??!!

Det här med att vara arbetslös har plötsligt ändrat sig en del. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag vill göra när det gäller den här rubriken. För hur det än är  så är jag inte fast anställd, så det kan kanske hända att jag fortsätter på det här spåret. Varför inte "Arbetslös eller tillfälligt jobb"? Jag är i alla fall riktigt, riktigt glad att jag äntligen har något arbete, även om det bara är tillfälligt. Nu har jag fått in en fot någonstans. Kanske jag kan få behålla den där foten och till och med få in den andra. Det hade varit något, va?? hahaha

Härom dagen ringde en kille från AF. Han höll på med mina handlingar och satt med "arbetsstödet" framför sig, han ville dock att jag skulle skriva under och lämna in ansökan om praktiken. När jag sa att jag lämnat in den tillsammans med övriga papper, menade han på att han hade inget, så jag fick komma in och fylla i en till, där jag och företaget skrev under. Jag blev en aning irriterad, för det skulle innebära att jag var tvungen att ge mig iväg till AF igen med nya papper, och chefen skulle bli tvungen att fylla i nya blanketter. Så jag gav mig inte, började hugga emot och sa att han då fick leta mer noggrant för jag hade lämnat in en blankett och tänkte inte åka iväg från jobbet, jag tänkte minsann inte fylla i fler blanketter. Jag hörde hur irriterad han blev, men han sa inget utan bara att han skulle kolla vidare och återkomma till mig.
Efter en timme ringde han upp igen. Då visade det sig att blanketten var upphittad nere på arkivet. Någon hade alltså sorterat in den bland klara handlingar, i alla fall enligt killen som ringde mig.
Men plötsligt började han klaga på annat, att jag t.ex skulle förlora mina återstående dagar, om jag inte väntade till 25:e September med anställningen. Då tappade jag humöret. Jag frågade honom rakt ut om det var bättre att jag gick från det här arbetets praktik, som jag har en vecka till, med en säkerhet om att jag då inte fick fortsätta en riktig anställning efter det. Då kunde ju AF få dras med mig ytterligare ett år. Skulle det vara bättre? Nej, det var det ju inte. Då ändrade han sig och gick på en helt annan linje. Jag fick istället en ny tid till min handläggare, så fick vi komma överrens om hur jag skulle göra när min anställning sen slutade, om den slutar.
Jag förstår inte varför det skall vara så krångligt om man vill arbeta. Det borde ju vara den lättaste saken i världen för AF att frysa mina dagar, önska mig lycka till och bara säga att jag fick återkomma vid en ny arbetslöshet. Jag blir sååå irriterad. Inte konstigt att folk drar sig för att börjar jobba igen efter att de varit arbetslösa.

Nu har jag i alla fall praktik en vecka till. Efter det börjar jag en anställning till och med sista November, som det ser ut idag. Sen vet jag inte, kanske de har mer nytta av mig, det får tiden utvisa.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: