carinag.blogg.se

SMILE!!

 
"Behandla din nästa som du själv vill bli behandlad".

Hur många av oss lever efter detta ordspråk? "Din nästa" kan vara både grannen, sambon, barnen, föräldrarna, bilisterna. Ja, i princip var och varannan är "din nästa".
Samhället har genom åren blivit ganska hårt, det finns inte längre plats och utrymme för att göra misstag eller ta det lugnt.
Visst finns det ödmjuka och respektfulla personer fortfarande. Men alltför ofta blir folk irriterade om det inte går tillräckligt snabbt i matkön på Ica, i trafikkön, eller om fel uppstår i tvättstugan.

Vart vill jag komma med detta då? Sitter bara och funderar på hur det kommer sig att det blivit så. Jag tror att den ödmjuka och respektfulla sidan finns hos alla. Men av någon märklig anledning så gömmer de undan den.
En dag frågade jag en person i min omgivning varför det skulle snäsas och gnällas på allt och alla. Till svar fick jag "Men andra gör ju det mot mig". Tror ju inte att alla tänker så. Men kan det vara en förklaring till varför många blir så lätt irriterade på varandra?
Visst måste det vara mycket trevligare att möta och att mötas av ett leende? Man behöver inte prata med alla man träffar. Själv är jag ju väldigt tystlåten och pratar inte gärna, varken i folksamlingar eller med folk jag inte känner. Men ett leende kan jag alltid bjuda på, det kostar inte så mycket.

En dag när jag parkerade bilen på en parkeringsplats vid ett varuhus, stod en bil bara en bit ifrån med lyset på. Ett medelålders par gick förbi och skrattade. Mannen "skämtade" om bilägaren och bilen. De skrattade gott åt incidenten och gick vidare i lugn takt till sin egen bil. Och det enda jag kunde tänka på just då var att tänk om det hänt mig, och jag kommit ut och inte kunnat starta bilen. Jag noterade reg.numret och sprang in till informationen i varuhuset, hörde sen att de ropade upp reg.numret i högtalaren. Det kostade mig inte mer än 5 minuter extra, minuter som kunde göra någon annan glad.
Om det tar 5 minuter längre tid i matkön på Ica så rasar inte världen runt omkring, om bilisten framför saktar in av någon anledning så innebär det bara att man blir någon minut sen själv, värre är det inte.

Så tänk positivt mina vänner. Med ett leende och ett vänligt ord kommer man väldigt långt.


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Malin H
skriven :

De är så sant att man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv. Ett leende eller en god gärning kan förändra någon annans dag till de bättre :)

Svar: Helt rätt. Och man mår så mycket bättre själv också med ett leende på sina läppar. :)
Carina G.